مصالح ساختمانی

مصالح ساختمانی

مصالح ساختمانی

مصالح ساختمانی

مشخصات پیچ های فولادی

پیچ فولادی با شش پهلو دارای استاندارد صنعتی برای متصل کننده‌ها با سر (گل) پیچ فورج شده است. پیچ‌های با گل شش ضلعی برای کاربردهای مختلف زیادی که شامل اتصال چوب، فولاد و دیگر مصالح ساختمانی برای پروژه‌های لنگرگاه بندری، پل‌ها، سازه‌های بزرگراهی، و ساختمان‌ها استفاده می‌شوند. پیچ‌ پانل شش ضلعی با گل فورج شده معمولا به عنوان انکربولت قابل استفاده هستند.

 پیچ فولادی شش ضلعی سنگین (Hex bolts heavy)

بسیاری از مشخصات ASTM نیازمند یک گل پیچ شش ضلعی است که بزرگتر از گل شش ضلعی استاندارد باشد. این مشخصات شامل A193،  A320 و A307B هستند. با این حال پیچ‌های A325 و A490  نیز شامل گل پیچ شش ضلعی می‌شوند. در مقایسه پیچ‌های سازه‌ای این پیچ‌ها دارای طول رزوه کوتاه‌تری از پیچ‌های شش ضلعی استاندارد هستند.

 پیچ فولادی چوب (Timber bolts)

پیچ سازه فولادی چوب همچنین با نام گل (سر پیچ) گنبدی، سپری، ایمن، قارچی نیز شناخته می‌شوند. همچنین در آمریکا به این پیچ‌ها پیچ‌های اقتصادی نیز گفته می‌شود. این ‌پیچ‌ها در کاربردهای سازه ساحلی و چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در زیر این سر گرد و بزرگ یک پیچ چوب دارای دو برآمدگی یا باله است که از چرخیدن پیچ در چوب جلوگیزی می‌کند. گل پیچ چوب بسیار بزرگ نیاز برای یک واشر آهنی چکش خورده را مرتفع کرده و هزینه را کاهش می‌دهد.


تاریخچه پیدایش میلگرد حرارتی

برای بالا بردن سطح تماس بین بتن و میلگرد حرارتی ، روی تمام سطح آرماتور شیارهایی مارپیچ ایجاد میشود که به آن آج گفته میشود و محصول این روش میلگرد آجدار است که استفاده از آن  به همراه تیرچه‌ها در بتن موجب بالا رفتن استحکام بتن میشود؛ ولی بااین وجود بعد از خشک شدن بتن ترکهایی در آن به چشم میخورد که هم مقاومت بتن و بالطبع سازه را پایین می آورد و هم راه عبوری میشد برای نفوذ آب و دیگر مواد قلیایی تا سطوح پایین در معرض میلگرهای آجدار و اکسید آنها و در نتیجه تخریب بتن.

پس لازم شد که علاوه برمیلگردهای آجدار قبلی، نوعی میلگرد مقاوم دربرابر حرارت و تغییرات دما نیز درساختار بتن آرمه استفاده شود که هم مانع ترک خوردن بتن در هنگام خشک شدن و هم انقباض و انبساط مصالح سقف پس از آن در هنگام بالا و پایین رفتن دما باشد.

میلگرد کششی

بتن در بخش های مختلف ساختمان قرار می گیرد دارای مقاومت به کشش پایین ی می باشد در نتیجه در سازه های ساختمانی از میلگرد استفاده می شود.

پروفیل با مقطع دایره توپر که رایج ترین حالتش به صورت آج می باشد، میلگرد نام دارد. از دیگر متریال هایی که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار میگیرد سیم آرماتور است.

در صنعت ساختمان سازی، بتن مقاومت به فشار بسیار بالایی دارد از طرفی بتن دارای مقاومت به کششی پایینی می باشد در نتیجه میلگرد به عنوان ماده تقویتی در افزایش استحکام به کشش به حساب می آید.

بتن در بخش های ساختمان قرار دارد و دارای مقاومت کششی پایینی است. در نتیجه به تنهایی نمی توان در برابر نیروهای مختلف دیگر مقاومت داشته باشد. به همین دلیل در بتن از انواع میلگرد استفاده می شود. به طور ساده، میلگرد کششی به میلگردی که در جهت جبران مقاومت به کشش سازه استفاده می شود، میلگرد کششی است. لازم به ذکر می باشد که علاوه بر میلگرد کششی ، از پروفیل نیز در صنعت ساختمان استفاده می شود. این پروفیل ها مانند قوطی و ناودانی و نبشی می باشند که برای جبران این مقاومت کششی استفاده می شوند.

میلگرد های کششی دارای استاندارد های مختلفی می باشند. هر کشوری دارای استاندارد مخصوص به خود می باشد.به طور مثال استاندارد ساخت میلگرد در ایران با سایر کشورها متفاوت است. یکی از دلایلی که بر روی مقاومت کششی تاثیرگذار می باشد، استانداردی است که در ساخت میلگرد به کار می رود. نتیجه استاندارد ساخت بر روی خواص مکانیکی محصولات تاثیر مستقیم دارد.


معاملات متداول و رایج تیرآهن


با توجه به کاربرد قیمت تیرآهن  در صنایع ساختمانی و راه سازی معاملات این محصول بین فروشندگان و بازاریان،پیمانکاران ساختمانی و سایر مصرف کنندگان انجام میگردد.در حال حاضر از هر دو نوع استاندارد در بازار ایران موجود می باشد.تیرآهن های IPE وارداتی بیشتر مربوط به کشورهای لهستان،اسپانیا،آلمان و همچنین کشور کره می باشد.البته تیر آهن های IPE کشور چین و روسیه در بازار موجود است،ولی از آنجاییکه این دو کشور از هر دو نوع استاندارد تیرآهن تولید نموده اند،لذا مصرف کنندگان محترم بعضی مواقع در تشخیص IPE یا INP بودن محصول این دو کشور دچار مشکل شده می شوند.

تایل گچی سقف

 یا PVC laminated gypsum ceiling tile (تایل گچی سقفی با پوشش PVC) پنل های گچی برش خورده ای است که در پوشش سقف ساختمان  ها بکار میرود. این تایل ها را از دیواره های گچی گچبرگ (ترکیب گچ و کاغذ) در ابعاد مشخص برش زده  و برای پوشش سقف در هنگام اجرای سقف کاذب به کار میبرند.

ابعاد معمول برای هر تایل سقفی قالب مربعی با اندازه هر ضلع  59.5 سانتیمتر است. روش تولید این مدل تایل به این صورت است که پس از

تولید پنل گچبرگ یک لایه پوشش رویی PVC با طرح و رنگ مورد نظر بر روی پنل چسبانده شده و پس از آن به ابعاد اسمی 60x60 برش میخورد.

به دلیل استفاده از پوشش رویی PVC تولید این تایل ها در طرح ها و رنگ های متنوع قابل انجام است، همچنین نوع سوراخ دار این محصول (پانچ شده) پنل ها قبل از برش  توسط دستگاه پرس هیدرولیک سوراخ کاری میشوند تا  الگوی مشخصی از سوراخ ها برو روی تایل ایجاد شود. وجود این سوراخ ها برای ایجاد خاصیت آکوستیک (جاذب صدا) است و همچنین باعث زیباتر شدن ظاهر این تایل ها نیز میشود.

نصب تایل سقفی بوسیله استفاده از سازه های فلزی انجام میشود و نیامند استفاده از هیچگونه مصالح ساختمانی سنتی مانند گچ و سیمان نیست.

سرعت در نصب و کاهش وزن ساختمان و همچنین خشک بودن مراحل نصب و عدم نیاز به مصالح سنتی از ویژگی های این نوع از اجرای سقف است.

همچنین به دلیل فاصله ایجاد شده میان سقفی اصلی و سقف کاذب نصب و تعمیر تاسیسات ساختمان به راحتی در فاصله میان این دو سقف قابل اجراست.