مصالح ساختمانی

مصالح ساختمانی

مصالح ساختمانی

مصالح ساختمانی

لوله کاروگیت چیست و چه کاربردی دارد؟

این مدل لوله ها یکی از لوله های مدرن است. لوله های کاروگیت از HDPE با چگالی بالا شامل pe80 ، PE100 ، PE80 ، پلی پروپیلن PP یا PVC (PVC) ساخته شده و با استفاده از سایر مواد شیمیایی از جمله دوده و مستربچ رنگی به کمتر از 3٪ از مواد اولیه جامد شده ، در دو لایه ساخته شده است ، و لایه داخلی معمولاً صاف و به رنگ آبی یا زرد صیقلی است و لایه بیرونی معمولاً شیار دار و حلقه ای شکل و سیاه است.

این لوله های دو جداره برای اولین بار در سال 1965 در ایالات متحده ساخته شد و اولین تحقیقات آنها در سال 1960 در موسسه تحقیقات کشاورزی آمریکا آغاز شد که به دنبال موادی بود که هم از پلاستیک ساخته شده بودند و هم می توانند فشار خاک را برای مدت طولانی تحمل کنند.

 تحمل می کند و قیمت بالایی ندارد و برای اولین بار در ورودی زهکشی آب مزرعه استفاده شد. این اولین آزمایش موفق آنها بود که سرعت کار را بسیار افزایش داد و انتقال مایعات را بسیار ساده کرد. پس از آن ، تحقیقات زیادی برای بهبود ظاهر لوله ها در طول سالها انجام شد ، تا اینکه لوله ها به شکل فعلی خود رسیدند ، و در آینده امکان هماهنگی بیشتر با دانش مدرن و حتی امکان نصب لیزر روی آن فراهم شود

.لوله کاروگیت به دلیل استحکام و انعطاف پذیری بالایی که دارد برای زهکشی آب ، زیر پل ها ، حمل مواد اسیدی و قلیایی ، لوله  فاضلاب ، آب صنعتی و ... استفاده می شود اما کاربرد اصلی آنها در دنیا است. و ایران در لوله های فاضلاب قرار دارد و به همین دلیل این مدل لوله را لوله فاضلاب نیز می نامند. ویژگیهای لوله کاروگیت یکی از مزایای این لوله که آن را از سایر لوله ها متمایز می کند زبری کم آن است ، بدین معنا که در مواردی مانند لوله های فاضلاب که حاوی مواد جامد است ، مواد داخل لوله رسوب نمی کند و همچنین دفع فاضلاب با تولید اسید سولفوریک این لوله ها در برابر اثرات مخرب آن مقاوم هستند.

ویژگی دیگر این لوله ها قابلیت تحمل فشارهای سطحی و بارهای زنده و مرده است که از ساختار حلقه حلقوی آن گرفته شده است. یکی از مشکلات لوله های زیرزمینی طول عمر آنهاست ، اما این لوله ها عمر طولانی دارند و معمولاً می توانید از عمر این لوله به مدت 50-100 سال مطمئن باشید. انواع پلاستیکی لوله های راه راه می توانند PH خاک را بیشتر از سایر مدل ها تحمل کنند و برای این مورد مناسب تر و با دوام تر هستند. معمولاً نحوه اتصال آنها توسط اسپیگ یا کوپلر و واشر (که به این ترتیب است که یک واشر در آخرین حفره لوله اول و یک واشر در آخرین حفره لوله دوم قرار می گیرد و سپس لوله ها در دو طرف قرار می گیرند. متصل به اتصال دهنده) ، جوشکاری و واشر با لب (این روش با قرار دادن واشر در آخرین برجستگی و سپس اتصال لوله بعدی به قسمت خاموش لوله اول انجام می شود) هنگامی که سیال از این لوله ها عبور می کند ، فشار بار داخلی ندارد و بنابراین مانند جو زیرزمینی ، سیال به راحتی در آن جریان می یابد و وزن آنها کمتر از لوله های فولادی ، چدنی و بتنی است. لوله های کاروگیت از مواد ضد UV ساخته شده اند و بنابراین در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم هستند. این لوله ها چون هیچ ارزش غذایی ندارند ، در برابر جوندگان و میکروارگانیسم ها مقاوم هستند و می توانند شرایط مختلف آب و هوایی مانند حرارت تا 50 درجه سانتیگراد و سرمای شدید را تحمل کنند. 

همچنین ، به دلیل خاصیت الاستومری بالا ، می تواند به خوبی با شرایط ناهموار و غیر متعارف سازگار شود. این لوله ها باید حداقل مقاومت مکانیکی 31.5 kN / m2 را تحمل کنند و می توانند فشارهای 16 ، 31.5 و 64 kN را تحمل کنند. استحکام و دوام لوله های راه راه تا حد زیادی بستگی به تراکم خاک (پر شدن مجدد) ، نوع خاک و نحوه قرارگیری آن دارد که به دلیل خصوصیات فیزیکی منحصر به فرد این لوله ها است ، به طوری که وقتی تراکم خاک زیاد است ،

 فشار اعمال می شود. لوله به خاک منتقل می شود و این باعث می شود این مدل لوله فشار زیادی را تحمل کند که در لوله های بتنی متفاوت است و فقط خود لوله می تواند فشار را تحمل کند. این به این دلیل است که داخل لوله ها رنگ آمیزی شده اند تا کارفرما بتواند یک گراف ویدئویی را در داخل آن نصب کرده و لوله را به راحتی با دوربین ردیابی و کنترل کند. اندازه لوله های راه راه معمولاً از 6 متر تا 12 متر متغیر است و تحت استانداردهای DIN16961 و ISIRI 9116 تولید و عرضه می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد