مصالح ساختمانی

مصالح ساختمانی

مصالح ساختمانی

مصالح ساختمانی

معرفی چند نوع پنجره

با ظهور بشریت و شکل گیری سرپناه ها و مسکن ها، انسان ها همواره به دنبال راه حلی برای استفاده از نور خورشید و جریان هوا در محیط بودند. امروزه پنجره ها یکی از اجزای اصلی و جدایی ناپذیر و همچنین منبع اصلی نور و هوای داخل ساختمان هستند. پنجره ها در تمامی سازه ها و ساختمان ها استفاده می شوند اما در صورت عدم انتخاب صحیح می توانند بر کاربری کل ساختمان تاثیر منفی بگذارند.


پنجره آهنی

پنجره های فلزی به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند. این دو دسته شامل پنجره های پروفیل آهنی و پنجره های پروفیل آلومینیومی می باشد. پروفیل های آهنی به دلیل ضریب انتقال حرارت بالا و مصرف انرژی بالا به مرور زمان کارایی و کیفیت خود را از دست می دهند. ضریب انتقال حرارت در پنجره های آهنی با شیشه تک جداره بین 5.8 تا 6.9 W/m2.K در نظر گرفته می شود. پنجره های آهنی عایق خوبی برای سرما و گرما نیستند و باعث اتلاف انرژی می شوند. و در انواع لولایی و پنجره کشویی تولید میشوند.


پنجره چوبی

استفاده از چوب برای قاب پنجره ها به دلیل اصالت و زیبایی چند سالی است که مطرح بوده و همواره جایگاه خود را در صنعت در و پنجره حفظ کرده است. همه ما با شنیدن نام پنجره چوبی یاد پنجره های خانه های قدیمی می افتیم. اما امروزه نیز استفاده از این نوع پنجره ها طرفداران زیادی دارد. از زمان تولید اولین پنجره ها تا به امروز، فناوری پردازش و کاربرد چوب همیشه در حال افزایش بوده است. پنجره های تمام چوبی و فرآوری شده راه درازی را پیموده اند و امروزه می توانیم ویژگی های زیادی را برای آنها فهرست کنیم.


پنجره آلومینیومی

پنجره های آلومینیومی دوام بیشتری نسبت به پنجره های چوبی دارند. علاوه بر این، این پنجره‌ها سبک‌تر و نازک‌تر هستند و حمل و نقل و نصب آن‌ها راحت‌تر است. به دلیل عایق نبودن چارچوب این پنجره ها حتی اگر در ساخت آنها از شیشه دو جداره استفاده شده باشد باز هم در برابر سرما و گرما به خوبی عایق نیستند. این پنجره ها گرما و سرما را به خوبی منتقل می کنند و عملا خاصیت پنجره های دوجداره را ندارند.


پنجره یو پی وی سی

این پنجره ها نسبت به پنجره های آلومینیومی مزایای بیشتری دارند. مواد پی وی سی مورد استفاده در ساخت پنجره ها قابل بازیافت بوده و تولید آن تنها یک درصد از کل آلودگی ناشی از مصرف گاز و نفت را تشکیل می دهد. علاوه بر این، انرژی مصرفی برای تولید پنجره های UPVC سه برابر کمتر از انرژی مصرفی برای تولید آلومینیوم است.


پنجره فایبرگلاس

فایبرگلاس ترکیبی از الیاف شیشه با مواد پلیمری است. پشم شیشه به عنوان ماده تقویت کننده و مواد پلیمری به عنوان ماده زیر استفاده می شود. این مواد به صورت پارچه بافته می شوند و استحکام کششی بالایی دارند. در واقع فایبرگلاس ماده ای غیر قابل اشتعال و بسیار مقاوم است. با توجه به روش تولید و ثبات رنگ پروفیل های فایبرگلاس، این پنجره ها در طول زمان تغییر چندانی نمی کنند و نیاز به نگهداری و پوشش خاصی ندارند.